19 juli 2011

Middag

Hej!
Kikar in en snabbis innan jag ska upp på taket och hjälpa Urban.
Min höjdskräck har han tränat bort på mig (fast jag inte trodde det skulle gå)
Jag tänkte visa er en lättlagad men underbart god middag.

Brocollipasta med kassler och Focaccia



 Brocollipasta med kassler

Pasta
Brocolli
Kassler
Riven ost
Creme fraiche

Koka pastan i en kastrull och brocolli i en.
Tärna kasslern.
Häll av pastan och blanda i en bunke med kasslern.
Mosa brocollin och blanda ner i bunken.
Blanda även i riven ost och creme fraiche.

Klar att servera!


Focaccia

1,5 liter vetemjöl special
50 g jäst
1 tsk salt
6 dl fingervarmt vatten
6 msk olivolja
0,5 tsk finhackad rosmarin
10 små cocktailtomater
flingsalt

Smula ner jästen i en stor bunke och blanda ner 1 dl vatten.
Blanda i resten av vattnet samt 2 msk olivolja.
Blanda ner 13 dl mjöl samt 1 tsk salt och arbeta ihop till en smidig deg.
Låt jäsa i 30 minuter.
Gnid in en långpanna med höga knater med olivolja.
Knåda ihop lite mera mjöl så att degan släpper från kanterna.
Tryck och bred ut degen i långpannan. Pensla på olivolja.
Dela tomaterna och tryck ner i degen här och där.
Sprid över rosmarin och flingsalt.
Låt degen jäsa i pannan ca 35 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Grädda focaccia i ca 25 minuter.
Ta ut och låt svalna på galler.
Skär i skivor eller rutor.

Lycka till!

Kram
Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar