12 september 2011

Quiche Lorraine

Andra inlägget på en dag...hoppsan!
Ville bara bjuda med mig av receptet på
 middagen vi nyss proppat i oss...quiche lorraine :)
Supergod och uppskattad av både make och barn...
mamma nämnde att hon lagade pajen när jag och
mina syskon var små och det var matglädje vid matbordet :)


Quiche Lorraine
(fransk cheddar- och skinkpaj)

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g kylskåpskallt smör
3 msk iskallt vatten

Fyllning:
150 g skinka i tunna skivor
3 ägg
3 dl matlagningsgrädde
1/2 msk dijonsenap
1-2 krm salt
1 krm svartpeppar
2 msk finstrimlad bladpersilja
3 dl riven cheddarost

Mät upp mjölet i en skål. Lägg i smöret, skuret i småbitar.
Fördela smöret till en grynig massa.
Tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg
Kavla och tryck ut degen i pajform, ca 24 cm i diameter.
Nagga med gaffel. Låt pajen vila i kylen 30 min.
Sätt ugnen på 225 grader.
Dela skinkskivorna och strimla dem.
Vispa ihop ägg, grädde, senap, salt och peppar.
Ta ut pajen ur kylen.
Blöt och krama ur ett bakplåtspapper och lägg det i pajen.
Lägg på ett lager, bakbönor, torkade linser eller risgryn som tyngd.
Sätt pajen i mitten av ugnen och förgrädda ca 15 minuter.
Lyft ur pappret med tyngden.
Lägg i skinkan i det förgräddade pajskalet.
Strö över persilja och ost. Häll över äggsmeten.
Grädda på nedersta falsen i ugnen tills
 smeten stelnat och fått fin färg, 30-40 minuter.
Servera varm eller kall tillsammans med en sallad.

Lycka till!
Caroline

1 kommentar:

  1. Kan man byta vetemjölet mot mandelmjöl tro?
    Jag är inte så förtjust i skinka, skulle kyckling fungera lika bra?

    SvaraRadera